Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In of Registreer
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum
  Nieuws:
  HomeHelpZoekLog InRegistreer

Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af
Langhaar uit korthaar (Gelezen 100 maal)
Zeehond
Master Chow
Niet aangemeld

Waarom lang als het
kort kan?

Langhaar uit korthaar
19. Feb 2010 om 16:23

Niet veel mensen kunnen geloven dat je uit kortharen knappe langharen kunt fokken.
Hier de in Duitsland gefokte, in Zwitserland wonende, jonge teef Bayou, 14 maanden oud. Halfzuster (want ook dochter van onze kortharige reu) van de op dit forum welbekende want veelvuldig ten tonele gevoerde 'Kiang'. Bayou heeft een langharige moeder, beide ouders zijn 'self red' (rood zonder schakering).
Groet,
Janneke

Naar boven

WWW   IP Gelogd
hans
Chow Chow Prater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow
Chows!

Re: Langhaar uit korthaar
Reageer #1 - 19. Feb 2010 om 21:50

Normaal gesproken krijg je met korthaar x korthaar geen langhaar,  bv korthaar duitse staander x korthaar duitse staander, ik had `n paar jaar geleden `n discusie met `n kynologe, die zelf al dik 50 jaar engelse setters fokte en les gaf in KK1, toen ik haar vertelde dat dit bij Chows en Weimaraner en zelfs soms bij husky`s zogenaamde wolly`s langharen voortkwam wilde ze mij niet geloven en had toen deze rasvereniging opgebeld of dit klopte en idd het klopte wat ik haar vertelde en ze schaamde zich toch wel `n beetje dat ze als kynoloog dit niet wist en ik gaf me eigen `n schouderklopje omdat ik zoiets aan `n oude rot uit het vak moest vertellen dat dit wel voorkwam.

Gr.Hans

Aangepast:
DutchChow: De naam van de kynologe heb ik verwijderd.
Naar boven

« Laatste Wijziging: 04. Jul 2010 om 16:17 door DutchChow »  
  IP Gelogd
Zeehond
Master Chow
Niet aangemeld

Waarom lang als het
kort kan?

Reageer #2 - 20. Feb 2010 om 12:00

Ha Hans,
Bij de Chow wordt langhaar en korthaar door elkaar gefokt.
Langhaar is recessief en uit twee langharen wordt alleen langhaar geboren.
Maar kortharige Chows zijn meestal heterozygoot, wat wil zeggen dat ze een korthaar factor hebben (ze zien er immers kortharig uit) maar ook een langhaar factor. Als je twee heterozygote kortharen paart dan komen daar dus ook weer nesten met daarin wat langharen uit voort, met de aantallen pups in de verhouding 1/4 homozygoot korthaar, 1/2 heterozygoot korthaar en 1/4 langhaar.
Als je een heterozygote korthaar aan een langhaar paart dan komt daar een nest met de verhouding 1/2 heterozygoot korthaar en 1/2 langhaar uit voort.

Mijn statement met de foto was eigenlijk: fokkers die goede langharen willen fokken zouden er verstandig aan doen zich te realiseren dat er meer reuen op de wereld rondlopen waarmee ze hun doel bereiken kunnen.
Waarbij het grote voordeel van een korthaar is dat je alles kunt zien. Als een korthaar goed is, dan is hij ook goed: hij heeft geen vacht om zaken te verhullen of op te peppen.

Bij de Weimaraner komen korthaar en langhaar in een ras voor, dus ik neem aan dat ze door elkaar gefokt zouden mogen worden.
Al betwijfel ik of dat ook gebeurt.
Anders dan bij de Chow is bij de Weimaraner de korthaar het meest populair. Hoe het daar in de fokkerij precies toegaat weet ik dus niet. Maar ik neem aan dat de overgrote meerderheid van de honden homozygoot korthaar is omdat de meerderheid van de fokkers korthaar x korthaar fokt. Bij de Chow zijn die homozygote eerder een zeldzaamheid.
Wie een langhaar Weimaraner wil fokken moet er extra zijn best voor doen en zal denk ik een langhaar met een langhaar combineren, anders schiet het niet op.

Bij de Duitse Staande is langhaar een toegestane vacht, maar anders dan bij de Chows zijn daar de korthaar en de langhaar aparte rassen. Wat betekent dat alleen combinaties langhaar x langhaar en korthaar x korthaar zijn toegestaan. Dat is bij andere rassen ook het geval: Schotse Herdershond, Sint Bernard, Chihuahua.
Wie weet wordt er tussendoor stiekem (of juist doelbewust, in overleg met de rasvereniging) nog wel eens een combinatie korthaar x langhaar gemaakt, Dat zou kunnen verklaren waarom er in een korthaar nest nog wel eens een langhaar geboren wordt.

In de Alaska Malamute en de Husky komen zo nu en dan 'woolly's ' voor.
Bij die rassen is dat een ongewenste vachtvariëiteit en wel omdat een wollige vacht gevaarlijk is voor dat type sledehond: de vacht is te open, vangt sneeuw in plaats van hem af te stoten, en beschermt dus onvoldoende tegen winterse omstandigheden. Dus wollige pups van de Husky en de Alaska Malamute worden ingeslapen, zonder stamboom geplaatst of ze krijgen niet erkende vacht als aantekening en er moet vooral niet verder mee worden gefokt. En de fokker weet voortaan dat vader en moeder drager zijn voor woolly en dat er dus mee opgepast moet worden in de fokkerij. In ieder geval mag deze combinatie nooit meer worden herhaald.

Groet,
Janneke

Naar boven

« Laatste Wijziging: 20. Feb 2010 om 13:17 door Zeehond »  
WWW   IP Gelogd
hans
Chow Chow Prater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow
Chows!

Reageer #3 - 20. Feb 2010 om 13:59

Hallo Janneke,

Van de Chows wist ik dat langhaar en korthaar door elkaar gefokt werd en van de weimaraner wist ik ook toevallig van `n bekende die dit ras fokt dat ze door elkaar gefokt mogen worden,ze had zelfs `n enkele keer uit kortharen `n langhaar in het nest zitten maar fokte hoofdzakelijk kortharen maar het zat wel in die lijn die ze fokte, van de sintbernards en de chihuahua`s worden soms de kortharen en langharen door elkaar gefokt althans dat werd mij toen verteld van bekende die dit ras fokten, het werd oogluikend toe gelaten maar officieel mocht het niet. Maar wat de homozygoot en heterozygoot en dergelijke betreft vind ik erg ingewikkeld en dat kunnen (denk ik) mn hersentjes niet begrijpen, maar natuurlijk wel belangrijk is om dit als fokker moet weten! Ik heb heel lang geleden `n herplaatsing 9 jarige husky teefje gehad die drachtig bleek te zijn en kreeg 5 pups waarvan 1 `n woolly die fokker waarvan ik de husky had gekregen wist niet dat de teef zwanger was en heeft toen de hond ook terug gehaald met puppen en de langhaar werd ingeslapen, de rest kreeg gewoon `n stamboom maar die puppen werd wel verder mee gefokt, ik wist dat woolly`s niet gewenst waren en vond het toen al raar dat er met die andere puppen later wel gefokt mee werd, want zo blijven de ongewenste langharen toch in het ras terug komen. Maar helaas worden er wel meer dingen gedaan die niet horen!

Gr.Hans
Naar boven

IP Gelogd
Chinas Joy
Senior Chow
Niet aangemeld

I love chows

Nederland
Geslacht: female
Reageer #4 - 22. Feb 2010 om 22:41

Citaat:
Mijn statement met de foto was eigenlijk: fokkers die goede langharen willen fokken zouden er verstandig aan doen zich te realiseren dat er meer reuen op de wereld rondlopen waarmee ze hun doel bereiken kunnen.
Waarbij het grote voordeel van een korthaar is dat je alles kunt zien. Als een korthaar goed is, dan is hij ook goed: hij heeft geen vacht om zaken te verhullen of op te peppen.

Hallo Janneke

De populatie van de kortharen is weliswaar gegroeid. Maar deze populatie was en is misschien nog steeds te klein om alleen met kortharen te fokken.
Derhalve was en is het nodig om langharen te gebruiken.

Bij onze langharen is het andersom, er zijn genoeg langharige chows in verschillende bloedlijnen aanwezig zodat het voor ons niet nodig is om een korthaar te gebruiken.
Natuurlijk kun je lang- en kortharen door elkaar gebruiken en krijg je kort- en langharen in 1 nest.
Maar wat over de zogenaamde twijfelaars met de vacht?
Te lang om een korthaar te zijn dus dan maar de betiteling van langhaar, met een vacht die eigenlijk ook twijfelachtig is voor een langhaar.
Want die zijn er ook.

Inderdaad kun je bij een korthaar alles zien en wordt er niets verstopt of voller gemaakt door de vacht.
Vroeger werd er al gezegd dat er geen verschil zou moeten zijn tussen de lang en de korthaar behalve dan de vacht. Maar de kortharen waren altijd minder in volume of type.
Wat tegenwoordig voor erg veel chows opgaat, het type is heel erg aan het veranderen of al veranderd.
En naar mijn mening niet in het voordeel, helaas!

Groetjes Lissette.
Naar boven

« Laatste Wijziging: 23. Feb 2010 om 01:05 door Chinas Joy »  
WWW   IP Gelogd
Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af